Şubat 08, 2017

Abdi İbrahim medikal direktörlüğü bildiriyor: “Türkiye’de yaklaşık 700 bin sara hastası bulunuyor”

Abdi İbrahim Medikal Direktörlüğü, toplumda sara hastalığı olarak da bilinen epilepsininhemen her yaşta görülebilen bir hastalık olduğunu belirtiyor. Beyinde kontrolsüzelektriksel yayılımlar sonucu oluşan epilepside, kısa süreli fonksiyon bozukluğu vekontrolsüz nöbetler oluşuyor.

Uzun süreli tedavi ve izlem gerektiren bir hastalık olan epilepside nöbetler ve sosyal önyargılarnedeniyle oluşan kısıtlamalar yüzünden hastaların yaşam kalitesi önemli ölçüde etkileniyor.

Dünya nüfusunun yaklaşık %1’inde görülen epilepsi, kadın ve erkek iki cinsiyeti de eşit orandaetkiliyor. Dünyada 50 milyon, Türkiye’de ise kesin olmamakla birlikte yaklaşık 700 bin civarındaepilepsi hastası olduğu tahmin ediliyor. Kişinin ailesinde epilepsi öyküsünün olması epilepsigörülme riskini artırıyor.

Epilepsi hastalarının çoğu nöbetlerin ne zaman geleceğini veya ne zaman tekrarlayacağınıbilmedikleri için nöbet geçirmekten korkar. Epilepsi nöbetlerinin sıklığı ve şiddeti de bireylerarası farklılık gösterir. Epilepsinin bulaşıcı bir hastalık olmadığı unutulmamalıdır.

Nasıl tanı konuyor?

Epilepsi tanısı nöroloji hekimi tarafından konulmalıdır. Epilepsi nöbetlerinin çok çeşidi olmaklabirlikte, beyinde bir bölgeye sınırlı başlayan ‘parsiyel’ ve beyinde yaygın olarak başlayan‘jeneralize’ nöbetler olmak üzere temelde iki başlık altında incelenebilir.

Nöbetler tanımlanmış olsa da herkesin geçirdiği nöbet kendine özgü farklılıklar gösterebilir.Epilepsi nöbetleri, kimi hastalarda bilinç kaybıyla ilerlerken, kimi hastalarda daha farklıbelirtilere neden olabilir. Bu nedenle bazı hastalarda epilepsi tanısı koymak güçtür.

Nöbet anında yaşananlar beyindeki nöbet olan bölgeye ve nöbetin yayılım hızına göredeğişebilir. Nöbetin ne tip bir nöbet olduğunun belirlenmesi tedavinin düzenlenebilmesiaçısından oldukça önemlidir.

Doğru tanı koyabilmek için; hastalar ve yakınlarından detaylı öykü alınmalıdır. Tanı koyabilmekadına, gerekiyorsa hekim tarafından hastanın video kayıtları ve yazılı açıklamaları istenebilir.Özellikle çocuk yaş nöbetlerinde ailedeki bireylerin gözlemleri çok önemlidir.

Tanı için hastanın vereceği klinik bilgilerin yanı sıra en önemli tanı yöntemi EEG’dir(elektroensefalografi). Ayrıca Manyetik Rezonans (MR) ve nöroloji hekimlerinin gerek göreceğikan analizleri de yapılabilmektedir.

Nasıl tedavi ediliyor?

Epilepsi tedavi edilebilir bir hastalıktır. Bu hastalıkla yaşamak zor olsa da sevindirici olan taraf,epilepsinin kontrol altına alınabilen bir hastalık olmasıdır.

Tedavide ilaçların düzenli kullanımı nöbetleri baskılayıcı etkisi dolayısıyla büyük önemesahiptir. Çalışmalara bakıldığında her beş hastanın dördünde, verilen ilaçlar düzenlikullanıldığında nöbetlerin durduğu gözlemlenmektedir.

Çoğu hekim öncelikle tek ilaçla tedaviye başlar, eğer nöbetler tek ilaçla kontrol altınaalınamıyorsa, o zaman yanına ya başka bir ilaç ekleyebilir ya da ilaç değişimiyapabilir. Hastaların hekiminin tavsiyesine uyarak düzenli kontrole gitmeleri, hatta gerektiğidönemlerde, hekimin tavsiyesiyle ilaç kan düzeyi ölçümlerini yaptırmaları gerekir.

İlaçların düzensiz kullanımı veya hastanın iyi olduğunu düşünerek tedaviye ara vermesi,ilaçların nöbetler üzerindeki pozitif durdurucu etkisini ortadan kaldırmasına ve hastanın tekrarnöbet geçirmesine neden olabilir. Dolayısıyla epilepside hasta kadar hasta yakınının dailaçların düzenli kullanılması konusunda duyarlı olması gerekir.